1 דקות קריאה
מסחר באיביי - יתרונות וחסרונות

איביי היא זירת מסחר עולמית הקיימת משנת 1995, ותיקה מאוד. התחילה כאתר למכירות פומביות ואט אט הפכה לאתר מכירות שאפשר לקנות בו כל דבר. אני בתחילת דרכי מכרתי דברים מאוד הזויים למשל. בשנת 2019 באתר היו 182 מיליון קונים מרחבי העולם. אין ספק שאיביי זאת זירת מסחר גדולה, אך מאז שהגיעה אמזון ועקפה אותה, השאלה הנשאלת היא למה בעצם כדאי לסחור באיביי? איביי ואמזון הינן זירות שונות בהתנהלות שלהן ובפוסט שלפניכם תוכלו לקרוא על היתרונות והחסרונות של המסחר באיביי. 

זירת מכירה שמתווכת בין מוכרים לקונים

חשוב להבין שאיביי היא זירה שמתווכת בין מוכרים לקונים. באחריות המוכר להעלות את רשומת המכירה, לעדכן את פרטי המוצר ולקבוע את מדיניות השילוח וההחזרות. כל מוכר יכול לקבוע את הדברים בצורה המתאימה לו, אך איביי מתגמלת את המוכרים שעומדים בקריטריוני שירות גבוהים שהיא קובעת, בכך שהיא נותנת להם את תואר ה Top rated seller  ובהנחה על עמלות המכירה המשולמות לאיביי. איביי אינה יכולה לקבוע לכם תוך כמה זמן לשלוח את המשלוח או מה מדיניות ההחזרות שלכם. היתרון הגדול פה הוא שאתם כמוכרים יכולים לקבוע הכל לבד. לאיביי אין שום אינטרס להתערב במה שקורה בין קונים למוכרים, והיא תמיד תעדיף שתסגרו את הדברים בינכם לבד.

אפשרות מכירה ב-3 צורות: מכירה פומבית, הצעת מחיר מלקוחות וקניה מיידית.

כפי שהוסבר קודם, איביי התחילה כאתר למכירות פומביות ועד היום האפשרות הזאת קיימת. כלומר, אם ברצונכם למכור משהו לכל המרבה במחיר, תוכלו לעשות לעשות זאת באיביי. אומרים ש"הזבל של אדם אחד הוא האוצר של אדם אחר". את המשפט הזה תוכלו לאמת בפשטות באיביי. תוכלו לראות שם דברים מאוד מוזרים שעומדים למכירה, ואנשים מוכנים לשלם עליהם כסף. למשל, נעליים משומשות. לא רק שאנשים מוכנים לשלם עליהן כסף. אם הן נעלי וינטאג' למשל או נעליים נדירות, אנשים אפילו ישלמו עליהן הרבה כסף. (ואת זה אני אומרת מניסיון).

איביי נותנת לנו את האפשרות למכור ב -3 שיטות למעשה: מכירה פומבית, שיטת "קנה עכשיו" שזאת השיטה הרגילה שמציעה מחיר מקובע למוצר, ושיטה נוספת, בה אתם מפרסמים את המחיר המבוקש אבל נותנים לקונה את האפשרות לבקש מחיר מוזל כאשר ההחלטה מה יהיה המחיר הסופי שהמוצר ימכר, היא בידי המוכר.

אפשרות מכירה לכל העולם

באיביי ניתן למכור לכל העולם. הקונים באיביי הרבה פעמים יהיו ממדינות שלא שמעתם עליהם מעולם. יש לאיביי 23  זירות מסחר בעולם, וניתן לפרסם את המוצרים שלכם בזירות השונות, בלי צורך להרשם מחדש בכל זירה.

פתיחת חשבון פשוטה

פתיחת חשבון באיביי היא פשוטה למדי, ישנה הרשמה פשוטה ומילוי פרטים ואתם בפנים. מכירה באיביי אינה מצריכה תשלום של דמי ניהול חודשיים. איביי נותנת למוכרים אפשרות פירסום של 50 רשומות בחינם כל חודש ב .ebay.com. אם תמכרו, תשלמו לאיביי עמלה של כ- 10% מסך המכירה. אם לא מכרתם, לא שילמתם. במידה ויש לכם יותר ממאה מוצרים להעלות למכירה, ישתלם לכם כבר לפתוח חנות, ואז כן תצטרכו לשלם סכום חודשי לפי גודל החנות הרצוי.

קבלת הכסף באופן מיידי באמצעות פייפאל

התשלום מהמכירות באיביי מתבצע באמצעות פייפאל בלבד. היתרון הוא שהכסף מתקבל מידית כשהקונה משלם, וזמין למשיכה מיידית לחשבון שלכם. החיסרון בכך, הוא שלפייפאל יש עמלה גבוהה ושער המרה גבוה מהשער היציג (בממוצע כ5% מסך המכירה ומשתנה בהתאם למוצא המוכר ולמוצא הקונה).

שילוח ללקוח הסופי באמצעות המוכר או באמצעות ספק צד שלישי (דרופשיפינג)

המכירה באיביי מתבצעת בד"כ כשבאחריות הסוחר לדאוג שהסחורה תגיע ללקוח הסופי. יש לאיביי תוכנית שניתן לשלוח למחסנים שלהם והם דואגים לשילוח ללקוח הסופי, אך התוכנית אינה קיימת למוכרים ששולחים מישראל. ישנן 2 שיטות מכירה באיביי. הראשונה היא להחזיק את המוצר אצלכם במחסן בארץ ולשלוח אותו מכאן ללקוח הסופי. אפשרות שניה היא לבצע דרופשיפינג (מונח שמתאר שילוח צד שלישי, כלומר המשלוח יוצא ממקום אחר, לא מאיתנו, ומגיע ישירות לקונה). בשיטה זאת אנחנו יכולים לאתר ספקים שונים בעולם ולשלוח את ההזמנות ישירות ללקוח הסופי. חשוב להדגיש שאיביי לא אוהבת את שיטת המכירה באמצעות דרופשיפינג, והיא סוגרת חשבונות של מוכרים כאלה פעמים רבות ומקשה עליהם.

שירות לקוחות מצוין למוכרים

איביי היא זירת מסחר נוחה מאוד למוכרים. ידם אינה קלה על ההדק, ואם טעיתם, הם לא ממהרים להחמיר בתגובות שלהם. יש להם שירות לקוחות טלפוני באנגלית עבור המוכרים, שניתן ע"י אמריקאים, דבר שמקל מאוד על טיפול בבעיות שצצות במהלך הדרך. שירות הלקוחות איכותי וניכר שאכפת להם מהמוכרים שלהם. אין תחושה שהלקוח צודק בכל מחיר כמו בזירות מסחר אחרות למשל.

מניתי יתרונות רבים של המסחר באיביי, ואתם בטח רוצים לדעת מה החסרונות? 

העלאת רשומה באיביי לוקחת זמן רב יחסית, שכן יש פרטים רבים שצריך לעדכן. אמנם ניתן להעלות כמה רשומות מכירה ביחד, אך זה בד"כ נכון למוצרים דומים שרוב הפרטים שלהם זהים. אם אתם מעלים מוצרים שונים ורבים ואינכם מעוניינים להעלות כל מוצר ידנית, תוכלו לעשות זאת רק בעזרת תוכנות חיצוניות.

אין לאיביי אפשרות של שליחה למחסנים שלהם ושהם יטפלו במשלוחים ללקוחות הסופיים כמו באמזון.

התשלום יכול להתקבל רק בפייפאל שגובה עמלה גבוהה מהמוכרים ויש לה שער המרה מאוד גבוה.

תחרות גדולה של מוכרים מכל העולם.

החיסרון הגדול ביותר הוא החשיפה (TRAFFIC). כמות המכירות באיביי קטנה משמעותית מכמות המכירות המתבצעת באמזון (לאותם מוצרים) וזה החיסרון הכי גדול של איביי בעיני כמוכרת בשתי הזירות.

לסיכום, איביי היא זירת מסחר נוחה ומצויינת לסוחר המתחיל בעולם האונליין שמעוניין להתנסות בתחום ואף להתרחב. מקום מצוין להתחיל במכירה של דברים משומשים מהבית ולהתקדם משם למסחר של ממש. יכולים לקרוא את סיפור ההתחלה שלי כאן.


עוד לא נרשמתם לניוזלטר שלי?

פעם בשבועיים אני שולחת מייל עם עדכון של פוסטים חדשים בנושא הבלוג, מוזמנים להרשם בלינק בטופס שיופיע מצד ימין או בתחתית הדף, היכן שיש אפשרות להזין אימייל, וכך תדעו על הפוסטים החדשים ראשונים.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.