1 דקות קריאה
לוגיסטיקה של אספקת הזמנות ללקוח הסופי

כמו שהסברתי בעבר יש באמזון מספר שיטות מסחר. השיטה הכי פחות פופולרית בישראל, היא השיטה בה הסוחר צריך לספק את ההזמנות בעצמו ללקוח (FBM), וזאת השיטה שאני בעצם סוחרת בה.

הרבה אנשים שואלים אותי איך בעצם מתבצע התהליך הזה ובמה זה כרוך.

כשאנחנו מספקים את ההזמנות בעצמינו, בד"כ זה אומר שאנחנו בעצם מחזיקים את המלאי אצלינו, מה שברוב המקרים יצריך מחסן. אני אמנם מכירה מישהו שמאחסן סחורה בחדר בבית, אבל לדעתי, זה פחות נוח וגם מלכלך, אף על פי שאני גם התחלתי ככה. אחרי שהעסק התחיל לגדול, שכרתי מחסן ששימש רק עבור אחסנת סחורה. דבר שצריך לקחת בחשבון הוא מקום שניתן לארוז בו. בתחילת דרכי, הייתי הולכת כל יום למחסן, מביאה משם את הפריטים שצריך ומבצעת את האריזה בבית, כאשר היה לי חדר עבודה ששימש לכך.

על מנת לבצע אריזות לבד תזדקקו ל:

מדפסת מדבקות

מדפסת

שולחן שמיועד לאריזה. יש אנשים שיכולים לארוז בישיבה. בעיני רק פריטים כמו תכשיטים יהיה נוח לארוז בישיבה. פריטים גדולים נוח יותר לארוז בעמידה, ולכן שולחן האריזה שיש לי היום נמצא בגובה עמידה.

אקדח סלוטייפ גדול

אריזות (יכול להיות קרטונים, או שקיות)

פצפץ


נושאים שצריך לקחת בחשבון לפני שמתחילים:

כשמתחילים למכור, מספר ההזמנות קטן ויש אפשרות לעבוד בצורה ידנית, אך ככל שמספר ההזמנות יגדל, לא תהיה לכם אפשרות לעבוד בצורה ידנית, והרבה דברים צריכים להתבצע בצורה אוטומטית.

כשמחזיקים מספר חשבונות/ זירות מסחר על אחת כמה וכמה.

אחד הדברים הראשונים שתזדקקו להם הוא מערכת שמרכזת לכם את כל ההזמנות שלכם, ויודעת להפיק לכם תוויות משלוח. זה מאוד חשוב וחוסך המון זמן. למען האמת, אני לא רואה דרך אחרת לעבוד ללא מערכת כזאת.

מדפסת רגילה תשמש אתכם להדפסת דפי ההזמנות שלכם והכתובות. נוח מאוד לארוז את ההזמנות עם דפים שמרכזים את המוצרים ואת הכתובות.

מדפסת מדבקות היא חובה כדי להדביק תויות משלוח על החבילות. נכון שאם עובדים עם הפורטל של דואר ישראל, ניתן להדפיס מדבקות גם במדפסת רגילה, אבל דואר ישראל הוא לא חברת השילוח היחידה, ומדפסת מדבקות שימושית מאוד ותזדקקו לה כנראה בכל מקרה. ישנם סוגים שונים של מדפסות שיכולות להתאים.

אריזות הן עולם ומלואו. הרבה אנשים נוטים להשתמש בקרטונים. אני אישית לא משתמשת בקרטונים אלא במעטפות בלדות, אבל כמו שאמרתי, עניין האריזות הוא עולם ומלואו והוא תלוי מוצר, ערך המוצר, צורך ועוד הרבה קריטריונים שצריך לבחון כשבוחרים אריזה.

פצפץ – בתחילת הדרך עבדתי עם גלילי פצפץ שקונים בטמבור, אח"כ התחלתי לקנות גלילים ישירות מהיצרן, בשלב הבא התחילו לחתוך את הפצפץ עבורי במידה שרציתי, והיום אני מחזיקה מכונת פצפץ אצלי במשרד. כמובן שזה תלוי בכמות השימוש שלנו ובצורך.

ככל שכמות העבודה תגדל, העסק יצטרך ארגון מחדש, כי הצרכים ישתנו. כך אני בהתחלה שכרתי מחסן אחד, אח"כ 2 מחסנים, ומשם עברתי למחסן גדול יותר שמשמש גם כמשרד ואפשר לעבוד בו ולארוז בו את החבילות. כך בעצם יצאתי מהבית והפסקתי לעבוד מהבית, שעבורי זה מהווה יתרון. העלויות שלי אמנם גדלו, אך גם העסק גדל, בנוסף התחלתי להעסיק עובדת שמבצעת את האריזות, וכך לי נשאר יותר זמן לעסוק בניהול העסק ולא באריזות.

הרבה אנשים שואלים איך מתבצעת העבודה מול הדואר. בתחילת הדרך תצטרכו ללכת לדואר ולשלוח את החבילות משם, אבל כשתגיעו למצב של מכירות קבועות, אפילו אם זאת רק חבילה אחת כל יום, תוכלו להתחיל לעבוד עם השירות ליצואן, וכך העבודה תהיה קלה מאוד, כי אתם תכינו שקים שתמלאו בהם את החבילות שלכם כל יום, ושליח של דואר ישראל יגיע כל יום לאסוף את השקים.

אנשים רבים פוחדים מביצוע הלוגיסטיקה הזאת לבד, אך יש לכך יתרונות רבים, כי קודם כל השליטה נמצאת בידיים שלכם, דוגמה מצויינת היא ימי הקורונה, שהמחסנים של אמזון לא תפקדו תקופה ארוכה, ואמזון נתנה עדיפות למוכרי FBM, עד עכשיו אמזון עדיין מגבילה הכנסת סחורה למחסנים שלה.

כשאתם מוכרים FBM , אתם יכולים למכור לכל העולם. לא מוגבלים למדינות מסויימות, שזה יתרון אדיר.

במידה ואתם רוצים להתחיל למכור אונליין וצריכים עזרה בלוגיסטיקה ובשילוח בינלאומי, מוזמנים לפנות אלי, אשמח לעזור.


עוד לא נרשמתם לניוזלטר שלי?

פעם בשבועיים אני שולחת מייל עם עדכון של פוסטים חדשים בנושא הבלוג, מוזמנים להרשם בלינק בטופס שיופיע מצד ימין או בתחתית הדף, היכן שיש אפשרות להזין אימייל, וכך תדעו על הפוסטים החדשים ראשונים.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.