1 דקות קריאה
חסימת חשבון ראשונה באמזון, למה זה קורה ואיך מתמודדים

בפוסט הראשון סיפרתי לכם על הדרך שעשיתי מהתחלה, ועצרתי כשפתחתי את חשבון אמזון אירופה. אם אתם שואלים למה פתחתי דוקא חשבון באמזון אירופה, התשובה היא שהמוצרים שאני מוכרת ,רווחיים יותר באירופה. היות ורן, הספק שלי, ידע את זה כבר, הוא המליץ לי לפתוח את החשבון דוקא שם. היה לי, כזכור מהפוסט של איך הפסדתי 20,000 ש"ח בתחילת דרכי, חשבון באמזון. קום, אבל כמעט לא מכרתי בו כלום מאז הטראומה שעברתי שם.

מכירה באמזון אירופה ושכירות מחסן נוסף

פתחתי חשבון אמזון אירופה עם הידע המועט שהיה לי באמזון.קום והתחלתי למכור שם. אמזון אירופה מונה 6 זירות מכירה: אנגליה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד ולאחרונה הצטרפה גם הולנד. מהר מאוד הבנתי למה התכוון רן. כמות ההזמנות באמזון היתה גדולה משמעותית מהכמות שהכרתי באיביי. היה לי בתחילת דרכי מחסן אחד, ובגלל שכמות ההזמנות גדלה, הייתי צריכה לשכור מחסן נוסף, כי מחסן אחד כבר לא הספיק. מצאתי באותו מתחם של המחסן הראשון שלי, מחסן שצמוד אליו באותו גודל. אני זוכרת שאנשים שאלו אותי בזמנו, איך אני יודעת איזה מוצרים לקנות. מה נמכר טוב ומה נמכר פחות טוב. הרי לקנות מלאי, משמעותו, לקיחת סיכון, כי יש מצבים שאתה נתקע עם סחורה והיא לא ממש נמכרת. לשמחתי, הספק שלי, בגלל שמכר לסוחרי אינטרנט נוספים, ידע בדיוק אילו מוצרים נמכרים ובאיזו זירה אירופאית. זה לא תמיד היה מדויק כמובן, היו מוצרים שלפעמים היו נתקעים תקופה ארוכה, אבל הוא חסך לי המון זמן בכך, שלא הייתי צריכה לשבור את הראש, ולחפש כל הזמן מוצרים. ראיתי בכך ערך מוסף אדיר. היה לו מבחר , אפשר לומר, אינסופי של מוצרים, ככה שהוא ממש גרם לי לא להיות מוטרדת מהעניין של לחפש מוצרים. המכירות היו טובות מאוד, אבל ידעתי שאת הכסף הגדול באמת עושים בכריסמס. אז הגיע הכריסמס המיוחל, והבנתי כמה כסף אפשר לעשות באמת באמזון, כמה הפוטנציאל הוא באמת אינסופי. 

הכל היה מצוין עד שהגיעה הנפילה

ואז, כמו בכל סיפור טוב מהאגדות, חייב להיות קאץ', כדי שזה לא יהיה חלילה טוב מדי. אמזון סגרו לי את החשבון אצלם בפתאומיות. מצב הרוח התהפך בשניה. הרגשתי כמו בירידה החדה ברכבת הרים, זאת שמגיעה מיד אחרי העליה האיטית הגדולה. באותה שניה הלב צונח, הדם אוזל מהפנים ואתה מרגיש שאתה נופל. 2 לקוחות התלוננו שמכרתי להם מוצר מזוייף, אז אמזון סגרו לי את החשבון. נשמע מוזר, נכון?


Welcome to Amazon!

בקשה לתוכנית פעולה – Plan of action

 אמזון ביקשו שאשלח להם תוכנית פעולה וחשבוניות של המוצרים מהספק שאני קונה ממנו , כדי לאמת שהמוצרים לא מזוייפים. פעם ראשונה שהייתי צריכה לכתוב תוכנית פעולה, ולא היה לי שמץ של מושג, מה אני אמורה לכתוב שם. הרי המוצרים הם מקוריים ללא כל ספק . פניתי לעו"ד שמכירה את התחום, והיא עזרה לי לכתוב את תוכנית הפעולה. תוכנית הפעולה צריכה להיות תוכנית שמסבירה מה קרה, למה קרה ומה האמצעים שנקטתי כדי שזה לא יקרה שוב. אז אתם בטח שואלים, מה רושמים להם במצב כזה בסיבת התלונה. אפשר לרשום כל דבר שעולה על רוחכם, רק לא את את הסיבה האמיתית (שהלקוח כנראה קצת שיכור, קצת רמאי, קצת אנטישמי או סתם במצב רוח רע).  כלומר, אם הלקוח התלונן, וכמו שכבר כתבתי בפוסט על היתרונות והחסרונות באמזון , שהרי הלקוח הוא אלוהים, ואם אלוהים אמר שהמוצר מזוייף, חובת ההוכחה חלה על המוכר. לא ניתן לרשום בשום אופן שהלקוח טועה, אלא פשוט להמציא סיבות למה הלקוח חשב שהמוצר מזוייף. אני יודעת שזה נשמע הזוי לגמרי, אבל ככה הדברים עובדים באמזון, והמוכרים חייבים להתיישר לפי רצונות אמזון במקרים האלה. את הדברים האלה אני אומרת בהנחה שאתה יודע בוודאות של 100%,שהמוצרים שלך אמיתיים ואין שום סיכוי לזיוף, אחת הדרכים לדעת בודאות אם המוצרים אמיתיים היא לדעת ממי קונה הספק שלך את הסחורה. אם הוא קונה ישירות מהיצרן או מהיבואן הרשמי למשל, זאת דרך אחת לדעת. כמובן שיש דרכים נוספות, זה תלוי מוצר. חשוב להדגיש שתוכנית הפעולה צריכה להיות צמודה למה שאמזון מבקשים. במייל הבקשה ששולחים למוכר, מפורטים שם הסעיפים שהם רוצים שתכתבו. זה חייב להיות תואם. מי שמכיר את הראש האמריקאי ויודע כמה הם מרובעים, ירגיש את זה טוב מאוד בהתנהלות מול אמזון. אין ימינה או שמאלה, רק איך שהם ביקשו ומה שהם ביקשו, לא ניתן לעשות קיצורי דרך או להגיד את הדברים כמו שאנחנו רוצים.

 שלחתי לאמזון את תוכנית הפעולה ואת החשבוניות המבוקשות והחשבון נפתח לאחר שבועיים(!) שהיה מושבת. בזמן שהחשבון מושבת, אמזון מחזיקה למוכרים את הכסף, ולא מעבירה להם כספים בתקופה הזאת, מה שמשבית גם את תזרים המזומנים של המוכר. תחשבו שהסכומים שהם מחזיקים יכולים לנוע גם לסכומים של 7 ספרות(!) וזה קורה כל הזמן.

המצב הזה גורם לפחד, ולהבנה, שאמזון זה לא עסק יציב, כי כל יום יכולים לסגור לך את החשבון, גם אם לא עשית שום דבר באמת, רק כי הלקוח טען משהו. אנשים דתיים קמים בבוקר עם תפילת מודה אני, אז אצלי זה: מודה אני שלא סגרו לי את חשבון האמזון בלילה. לצערי, אני לא צוחקת. זאת האמת. והדבר המשונה שזה ככה אצל הרבה מאוד מוכרים שמוכרים תקופה ארוכה באמזון.

לקוחות מתלוננים על מוצרים שהם מזוייפים, ולמוכרים סוגרים בינתיים את חשבון האמזון.

אם אתם שואלים את עצמכם למה לקוחות טוענים שמוצר מזוייף, יכולות להיות המון תשובות לשאלה הזאת: כי המוצר מגיע מישראל, והלקוח לא חושב שבישראל יכול להיות מוצר מקורי, שעולה פחות ממה שהוא עולה במדינה שלו. כי יכול להיות שהלקוח אנטישמי. כי יכול להיות שהלקוח רוצה מוצר בחינם, והוא יודע שאם יגיד שהמוצר מזוייף, הוא יקבל את המוצר בחינם. יש הרבה סיבות לכך שאנשים טוענים שמוצר מזוייף. המזל הגדול , זה שרוב הלקוחות ישרים ולא טוענים טענות שווא כאלה, והודות לכך המסחר האלקטרוני ממשיך להתקיים. אז המשכתי אמנם למכור, אבל בסוג של פחד. חשוב לי להדגיש שהתלונות על זיופים קורות כשמוכרים מותגים, וזאת הבעיה העיקרית בעצם במכירת מותגים. יש קטגוריות מכירה שבהן יש פחות תלונות על מותגים מזויפים. בקטגוריה של היופי, בה אני מוכרת, התלונות הם משהו שבשגרה לצערי.

דבר נוסף שחשוב להדגיש, מי שרוצה לייצר מותג פרטי מן הסתם לא חווה את הבעיות האלה, אבל אל תדאגו, יש להם יש בעיות מסוגים אחרים עם אמזון.

האם יש מוכרים שלא חווים בעיות באמזון?

קשה לי מאוד להאמין, אישית, לכל הסוחרים שאני מכירה שמוכרים באמזון היו בעיות באיזשהו שלב, וזה בד"כ גם מגיע בגלים. ,כי אמזון היא ממלכת ההפתעות ואתה אף פעם לא יודע מאיפה תגיע הצרה הבאה. מעטים המוכרים (אם יש כאלה בכלל) שלא עוברים מסלול מכשולים כלשהו בדרך לפיסגה. מי שמגיע לפיסגה, זה מי שמתמיד ולא נותן למכשולים לשבור אותו.


Super Mario game screenshot

מישהו פרסם לא מזמן באחת מקבוצות הפייסבוק של אמזון , סרטון משחק של סופר מריו, שהזקנים שבינינו ,בטוח ידעו על מה אני מדברת, ואמר שהסרטון הזה ,שהיו בו המון מכשולים שסופר מריו תימרן ביניהם, מסכם את חייו של מוכר באמזון. וזה מה שנקרא: לא יכולתי לתאר את זה טוב יותר.

אני רוצה לסיים את הפוסט בנימה אופטימית בכל זאת, שיש גם הרבה יתרונות במסחר באמזון ואני מבטיחה לפרט עליהם בפוסטים הבאים.


עוד לא נרשמתם לניוזלטר שלי?

פעם בשבועיים אני שולחת מייל עם עדכון של פוסטים חדשים בנושא הבלוג, מוזמנים להרשם בלינק בטופס שיופיע מצד ימין או בתחתית הדף, היכן שיש אפשרות להזין אימייל, וכך תדעו על הפוסטים החדשים ראשונים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.